بسیاری از افرادی که برای گرفتن وقت تحصیلی سفارت آلمان اقدام می کنند، آگاهی کاملی از قوانین و شرایط این کشور برای پذیرش دانشجو ندارند. پیش از اینکه برای ثبت نام در یک دانشگاه اقدام کنید لازم است که مدارکی را آماده کنید. در این مقاله می کوشیم اطلاعاتی درباره ویزای تحصیلی آلمان، شرایط دریافت وقت تحصیلی سفارت آلمان و مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آشنا کنیم.

وقت تحصیلی سفارت آلمان

امروزه برای گرفتن وقت سفارت آلمان و یا دریافت ویزای تحصیلی آلمان در میان دانشجویان با استقبال زیادی روبرو شده است. دلیل این مسئله در امکاناتی است که کشور آلمان برای دانشجویان خود فراهم کرده است. در بیشتر دانشگاه های این کشور دانشجویان بدون پرداخت شهریه تحصیل می کنند. دانشجویانی که تسلط کافی به زبان انگلیسی و یا آلمانی داشته باشند می توانند با داشتن مدرک آیلتس یا B1 آلمان، برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. همچنین چنانچه دانشجوی فوق همسر یا همراهی داشته باشد می تواند برای دریافت ویزای او نیز اقدام کند. از امتیازات دیگر آلمان این است که فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور امکان دریافت ویزای اقامتی از این کشور را پس از پایان تحصیلات دارند و اگر بتوانند شغلی پیدا کنند، می توانند برای گرفتن اقامت نیز اقدام کنند؛ اما درمرحله اول شما باید وقت تحصیلی سفارت آلمان بگیرید.

وقت تحصیلی سفارت آلمان

دریافت پذیرش از دانشگاه آلمان اولین قدم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

قبل از هر کار برای گرفتن ویزای تحصیلی آلمان باید بتوانید از یک دانشگاه یا کالج معتبر آلمانی پذیرش بگیرید. سپس به کمک این سند پذیرش برای گرفتن وقت سفارت اقدام کنید. در سفارت می توانید برای دریافت وقت تحصیلی سفارت آلمان اقدام کنید.

اگر شما ساکن یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشید می توانید با مراجعه به سفارتخانه ی آلمان، در کشور محل اقامت تان برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید. دقت داشته باشید شما باید برای گرفتن ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید و هیچ نوع دیگری از ویزا به شما اجازه اقامت در این کشور برای تحصیل را نمی دهد؛ اما اگر شما ساکن ایران هستید باید در ابتدا وقت تحصیلی سفارت آلمان بگیرید و مدارک خود را به سفارت تحویل دهید.

مراحل صدور ویزای تحصیلی آلمان

برای دریافت وقت تحصیلی سفارت آلمان و هر نوع ویزای این کشور شما باید این مراحل را طی کنید.

  1. فرم درخواست ویزا را که از سایت دریافت کرده اید پر کنید.
  2. مدارک درخواست شده را تکمیل و آماده سازی کنید.
  3. از سفارت وقت تحصیلی سفارت آلمان بگیرید.
  4. در زمان مشخص شده مدارک خود را تحویل سفارت دهید و اطلاعات تان را ثبت کنید.
  5. ویزای خود را دریافت کنید.

مراحل صدور ویزای تحصیلی آلمان

گرفتن وقت تحصیلی سفارت آلمان

پس از اینکه پذیرش دانشگاه را دریافت کردید، باید برای گرفتن وقت تحصیلی سفارت آلمان اقدام کنید. شما می توانید با مراجعه به سایت سفارت آلمان در ایران از طریق آنلاین برای مصاحبه وقت بگیرید. سپس در زمان مشخص شده با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به سفارت بروید. دقت کنید که اگر دانشگاه شما را پذیرش کرده باید وقت تحصیلی سفارت آلمان و اقدام برای دریافت ویزا را طوری تنظیم کنید که صدمه ای به زمان تحصیل تان نزند و قبل از شروع کلاس ها در این کشور باشید. ضمن اینکه فاصله بین روز مصاحبه تا زمان دریافت ویزای تحصیلی آلمان چیزی حدود هشت هفته می باشد. بنابراین شما حداقل باید سه ماه قبل از شروع ترم دانشگاه برای این کار اقدام کنید.

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان پذیرش شما باید از یک کالج معتبر و یک دانشگاه پذیرش داشته باشید. کالج ها موسسه های وابسته به دانشگاه های آلمان هستند که به شما زبان آلمانی و دروس پایه را آموزش می دهند. شما باید قبل از درخواست ویزا برای تکمیل زبان آلمانی خود اقدام کرده باشید.

اعتبار ویزای دانشجویی

زمانی که ویزای تحصیلی آلمان برای شما تایید می شود سه ماه اعتبار دارد. شما پس از ورود به کشور آلمان باید به اداره امور اتباع خارجه مراجعه کنید و این ویزا را برای مدت یک یا دو سال تمدید کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان به این مدارک نیاز دارید:

  1. پاسپورت و دو کپی از آن با اعتبار حداقل شش ماه
  2. اصل و کپی فرم پذیرش تحصیلی از کالج و دانشگاه
  3. ترجمه دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی به همراه اصل آن
  4. ترجمه مدرک لیسانس یا فوق لیسانس همراه با اصل آن
  5. فرم تکمیل شده درخواست ویزا که با این مدارک به سفارت تحویل می دهید
  6. شش قطعه عکس رنگی برای پاسپورت
  7. اصل و دو کپی از شناسنامه
  8. گواهی تمکن مالی
  9. مدرک سابقه شغلی مانند فیش حقوقی و معرفی نامه
  10. مبلغ شصت یورو هزینه صدور ویزا
  11. دو فرم حامل زندگی نامه و فرم دوم حاوی انگیزه های شما از سفر به آلمان
  12. مدرک آیلتس با نمره حداقل شش برای تحصیل به زبان انگلیسی یا تافل با نمره بین 80 تا 120

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

نکات مهم:

  • سطح نمره زبان شما که در مدرک آیلتس یا تافل شما درج شده توسط دانشگاه محل تحصیل باید تایید شود.
  • منظور از تمکن مالی تاییدیه مالی شما در ایران یا برگه ای است که نشان دهد یک تبعه ی آلمان مخارج تحصیل و زندگی شما در این کشور را برعهده دارد.

موارد رد ویزای آلمان

  • اگر فردی که درخواست وقت تحصیلی سفارت آلمان را می دهد درخواست ویزای بیشتر از سه ماه داشته باشد ویزای او رد می شود. شما می توانید درخواست ویزا بدهید و پس از دریافت ویزا در داخل کشور آلمان اقدام به تمدید زمان ویزایتان کنید.
  • همچنین لازم است که فرم شما کامل و امضاء شده باشد. در صورت نقص در مدارک، درخواست ویزای شما رد خواهد شد.
  • پاسپورت شما باید حداقل شش ماه اعتبار و دو صفحه خالی نیز داشته باشد.
  • اگر عکس شما کامل نباشد یا بیشتر از یکسال از زمان گرفتن عکس گذشته باشد درخواست شما رد می شود.

سفارت آلمان در تهران

برای تحویل مدارک شما باید به محل سفارت کشور آلمان در تهران مراجعه کنید. این سفارت در تهران، خیابان فردوسی پلاک 324 قرار دارد.

چنانچه برای پاسخگویی به سوالات تان نیاز به ارتباط با سفارت داشتید، به شماره تلفن 021-39991499 تماس بگیرید. این تلفن در روزهای یکشنبه تا پنج شنبه پاسخگوی شما خواهد بود.

آدرس سایت سفارت آلمان www.teheran.diplo.de است.

همچنین برای تماس از طریق ایمیل می توانید با این ایمیل با سفارت آلمان مکاتبه کنید. info@teheran.diplo.de دقت کنید که ایمیل شما باید به یکی از زبان های انگلیسی یا آلمانی باشد.

امیدواریم که این مقاله به شما برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان کمک کرده باشد.