ما در این مقاله سعی می‌ کنیم شما را با شرایط دریافت ویزای اسلوونی آشنا کنیم. زمانی که یک کشور خارجی را برای سفر خود انتخاب می‌ کنیم یکی از مهم‌ترین مواردی که ذهنمان را به خود مشغول می‌ کند گرفتن ویزا است. ما در این مقاله اطلاعاتی کامل و جامع دربارهٔ تعریف ویزا، مراحل صدور ویزا، انواع ویزا و تمدید و ترجمهٔ ویزا را آورده‌ ایم که بتواند شما را در تهیهٔ ویزا کمک کند. همینطور ویزای شینگن را که جز معروف‌ ترین ویزاها می‌ باشد معرفی کردیم. اگر شما قصد سفر به اسلوونی را دارید باید شرایط دریافت ویزای تضمینی اسلوونی و کاربردهای آن را بدانید.

درباره کشور اسلوونی

اسلوونی یکی از کشورهای اروپای مرکزی است. این کشور از غرب با ایتالیا، از شمال با اتریش، از شمال شرق با مجارستان و و از جنوب شرق با کرواسی هم مرز است. مساحت این کشور نزدیک به 273 کیلومتر مربع است. جمعیت اسلوونی نزدیک به دو میلیون و نه هزار و دویست و چهل و پنج نفر است. پایتخت اسلوونی لیوبلیانا است.

آب و هوای اسلوونی در سواحل مدیترانه‌ ای است همینطور تابستان گرم و داغی دارد. زبان بومی در این کشور اسلونیایی است البته اگر قصد سفر به این کشور را دارید باید بدانید که در مناطق مختلف مردم به زبان‌ های مختلف آلمانی، ایتالیایی یا مجاری صحبت می‌ کنند. اسلوونی مناطق مختلفی دارد مانند مناطق ساحلی، آلپ جولیان، اسلوونی مرکزی و اسلوونی جنوب شرقی. اسلوونی با توجه به شرایط جغرافیایی که دارد از اقتصاد و وضعیت اجتماعی پیشرفته‌ ای برخوردار است. واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی مردم ساکنین آن اسلوونیایی است.

اسلوونی جاذبه‌ های دیدنی زیادی دارد مانند موزه ملی اسلوونی، شهر لیوبلیانا، ساوینجا، دره سالک، کوه‌ های آلپ جولیان، غاره های جنوب اسلوونی، دامنه‌ های آلپ و خیلی دیگر از مناطق دیدنی. اگر شما ویزای اسلوونی را دریافت کرده‌ اید می‌ توانید از این مناطق بسیار زیبا و دیدنی هم لذت ببرید.

درباره کشور اسلوونی

سفارت اسلوونی در ایران

کشور اسلوونی جزء اتحادیه ی اروپا و معاهده ی شینگن می باشد. اتباع ایرانی که قصد سفر به اسلوونی را دارند باید ویزای اسلوونی را تهیه کنند. مدت این ویزا در هر شش ماه از سال نباید بیشتر از 90 روز باشد.

فرم تقاضای ویزا در وب سایت سفارت جمهوری فدرال اسلوونی در تهران قابل دریافت است ولی شما می توانید برای دریافت فرم به صورت حضوری هم به سفارت بروید اما وقت مصاحبه به صورت تلفنی به شما اعلام خواهد شد.

ویزای شینگن اسلوونی

احتمالاً تا به حال اسم ویزای شینگن را شنیده‌ اید. بیست و شش کشور اروپایی با هم پیمانی بستند به نام شینگن که طبق یکی از بندهای آن، شما با گرفتن ویزای یکی از این 26 کشور می‌ توانید به سایر کشورها هم سفر کنید. کشورهایی که پیمان شینگن را امضا کردند شامل اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، لاتویا، اسلواکی، لیختنشتاین، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس هستند. بنابراین شما با گرفتن ویزای شینگن می توانید به اسلوونی و سایر کشورهای اروپایی سفر کنید.

ویزای شینگن اسلوونی

دریافت ویزای اسلوونی

نام دیگر ویزا روادید است. ویزا مدرکی است که به واسطهٔ آن فرد می‌ تواند به کشور دیگری ورود کند. ویزا معمولاً به صورت برچسب یا مهر است که روی اسناد مربوط به شخص چسبانده می‌ شود. برخی از افراد مفهوم گذرنامه و ویزا و پاسپورت را با هم اشتباه می‌ کنند. پاسپورت و گذرنامه یک معنی دارند اما معنی ویزا با این دو متفاوت است. همانطور که قبلاً ذکر کردیم ویزا اجازهٔ ورود به یک کشور است که توسط کشور مقصد صادر می‌ شود اما پاسپورت یک سند معتبر است که هویت شما را تأیید می‌ کند و توسط کشوری که در آن متولد شدید صادر می‌ شود.

مدارک لازم برای صدور ویزای اسلوونی

اگر به دنبال یک لیست کامل برای دریافت ویزای تضمینی اسلوونی هستید ما یک لیست کامل به شما معرفی می‌ کنیم. البته این مدارک تقریباً برای همه ویزاها مشترک هستند.

-1 پاسپورت، که باید تاریخ انقضای آن حداقل سه ماه بعد از پایان سفر باشه (البته برای بعضی کشورها این مدت 6 ماه است).

-2 شناسنامه

-3 پر کردن فرم ویزا. در این فرم سوالاتی راجع به شخص سفر کننده و هدفش از سفر پرسیده می‌ شود. در این فرم‌ ها بستگی به مقصدی که دارید سؤال‌ های متفاوتی پرسیده می‌ شود.

-4 مدارکی که نشان دهندهٔ شغل و یا دانشجو بودنتان در محل سکونتتان باشد. برای کسانی که بازنشسته هستند ارائهٔ مدارک بازنشستگی کافی است.

-5 مدارکی که نشان دهندهٔ توانایی مالی شما باشد مثل حساب بانکی، اوراق سهام و یا سند ملکی.

-6 عکس. سفارتخانه‌ها معمولاً روی جدید بودن عکس و بدون روتوش بودن آن تاکید دارند.

-7 رزرو پرواز رفت و برگشت به کشور و در مواردی خرید بلیط قطعی.

-8 دعوتنامه از شخص یا شرکت ، در کشور مقصد یا رزرو هتل برای مدت اقامت.

-9 بیمهٔ مسافرت

10-تعیین وقت سفارت و مصاحبه

برای تهیه ویزای کشور اسلوونی به سفارت مربوطه مراجعه کنید و مدارک لازم برای دریافت ویزای اسلوونی را تهیه کنید.

مدارک لازم برای صدور ویزای اسلوونی

ترجمه ویزای اسلوونی

بعضی از سفارتخانه‌ها از شما می‌ خواهند که مدارک فارسی را به زبان انگلیسی یا زبان رسمی آن کشور ترجمه کنید. بعضی کشورها هم مانند فرانسه مدارک فارسی را قبول می‌ کنند. بنابراین در هنگام تهیهٔ ویزای اسلوونی دقت کنید زیرا باید مدارک را ترجمه کنید.

ترجمه ویزای اسلوونی

اطلاعات کلی درباره ویزای اسلوونی

سفر به کشورهای خارجی یکی از گزینه‌ ها برای گذراندن تعطیلات است اما این سفرها مانند سفرهای داخلی راحت نبوده و اینگونه نیست که شما تصمیم به سفر بگیرید و حرکت کنید. برای یک مسافرت خارجی باید از قبل اقداماتی انجام شود.

هر کشور قوانین مربوط به خود را دارد که شما از قبل باید این قوانین را به خوبی مطالعه کنید تا به مشکل برنخورید. یکی از این قوانین داشتن ویزا برای ورود به کشورهای خارجی است. ویزا به مدرکی گفته می‌ شود که به اشخاص اعطا می‌ گردد تا بوسیلهٔ آن بتوانند به کشورهای دیگر ورود کنند. برای کسانی که قصد سفر به اسلوونی را دارند دریافت ویزای اسلوونی الزامی است. از آنجایی که تهیه ویزا مراحل زیادی دارد در این قسمت شما را با انواع ویزاهای اسلوونی آشنا می‌ کنیم.

انواع ویزای اسلوونی

ویزا به طور کلی یک سند رسمی و مجوزی است که از طرف سفارتخانه، کنسولگری یا اداره مرزبانی کشور مقصد برای سفر اتباع بیگانه به آن کشور صادر می‌ شود. ویزا شرط لازم برای ورود به کشور مقصد است اما تصمیم نهایی توسط ماموران مرزبانی و در مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی گرفته خواهد شد. اگر بخواهیم انواع ویزا از نظر نحوهٔ اقدام کردن را دسته بندی کنیم، 1- در این روش می‌ توانید به طور مستقیم به سفارت خانه مراجعه کنید، فرم‌ های ویزا را دریافت کنید و درخواست ویزا دهید. برای تهیه ویزای فوری اسلوونی هم می توانید از این روش استفاده کنید. 2- در روش دوم می‌ توانید درخواست خود را از طریق آژانس‌ ها و شرکت‌ های واسطه انجام دهید. برای تهیهٔ ویزای اکثر کشورها از هر دو روش می‌ توانید استفاده کنید اما بعضی کشورها مثل روسیه و چین بهتر است که از طریق آژانس اقدام کنید. برای کشورهایی مثل سنگاپور و امارت هم فقط می‌ توان از روش دوم استفاده کرد. این روش هم برای دریافت ویزای تضمینی اسلوونی قابل استفاده است.

اخذ ویزای کاری اسلوونی

ویزای کاری به ویزایی اطلاق می‌ شود که شخص به منظور کار کردن در یک کشور می‌ خواهد به آن کشور وارد شود. دریافت ویزای کاری برای کشورهای مختلف شرایط متفاوتی دارد اما اگر شما می‌ خواهید ویزای اسلوونی از نوع ویزای کاری تهیه کنید باید قوانین آن را بدانید.

شرایط پذیرش ویزای کاری اسلوونی

برای دریافت ویزای کاری اسلوونی باید جاب آفر یا همان دعوت نامه کاری داشته باشید. کارفرمای شما به مدت سه ماه در اسلوونی آگهی می زند در صورتی که شخصی که تبعه ی این کشور باشد را پیدا نکند باید به مدت 33 ماه در اتحادیه ی شینگن اعلام نیاز کند در صورتی که باز هم شخصی با این شرایط پیدا نشد شما می‌ توانید با جاب آفر خود وارد بازار کار اسلوونی شوید.

راه دوم برای دریافت ویزای کاری اسلوونی این است که فرد متقاضی درخواست ویزای کاری می کند و برای این فرد متناسب با شرایط وی ویزای جست و جوی کار 66 ماهه صادر می شود. این ویزا به شخص اجازه می دهد که آزادانه به دنبال کار بگردد و پس از دستیابی به کار مورد نظر و پرداخت مالیات به اقامت دائم دست پیدا کند. معمولا بعد از گذشت 4 الی 5 سال می توانید درخواست اقامت دائم کنید.

اخذ ویزای کاری اسلوونی

اخذ ویزای تحصیلی اسلوونی

ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی نوعی ویزای بلند مدت است که به دانشجویان اعطا می‌ شود. این ویزا بسته به طول مدت تحصیل فرد می‌ تواند متفاوت باشد.

یکی از راه‌ های ورود به کشور اسلوونی دریافت ویزای اسلوونی از نوع تحصیلی است. شما می‌ توانید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ویزا را دریافت کنید. برای پذیرش در مقطع کارشناسی نیاز به مدرک زبان ندارید زیرا تحصیل در این مقطع به زبان اسلوونیایی است و طول مدت آن نیز 4 سال است. برای تحصیل در مقاطع ارشد و مخصوصاً دکترا داشتن مدرک زبان امتیاز محسوب می‌ شود. تحصیل در کشور اسلوونی مزایای زیادی دارد به عنوان نمونه شما با اقامت در این کشور می‌ توانید به سایر کشورهای عضو اتحادیهٔ شینگن سفر کنید، مدارک دانشگاهی شما برای سایر کشورها قابل قبول است، با اقامت در این کشور شهروند اتحادیه اروپا محسوب می‌ شوید و بسیاری مزایای دیگر. تحصیل در کشور اسلوونی در مقطع ارشد و دکترا به زبان انگلیسی است و معدل مقاطع قبل در اخذ پذیرش موثر است.

مدارک لازم برای اخذ اسلوونی

اصل مدارک مقاطع قبلی

ریز نمرات مقاطع قبلی در کنار کلیه ی مدارک لازم برای دریافت ویزای اسلوونی.

اخذ ویزای تحصیلی اسلوونی

اخذ ویزای پزشکی اسلوونی

ویزای پزشکی برای کسانی است که می‌ خواهند با هدف درمان وارد یک کشور شوند. بنابراین اگر می‌ خواهید به منظور درمان وارد کشور اسلوونی شوید باید ویزای پزشکی اسلوونی را تهیه کنید.

اخذ ویزای پزشکی اسلوونی

اخذ ویزای ازدواج اسلوونی

این نوع ویزا برای کسانی است که می‌ خواهند با فردی که در آن کشور اقامت دائم دارد ازدواج کنند. اسلوونی هم برای ازدواج قوانینی دارد که شما در هنگام دریافت ویزای اسلوونی باید آن ها را رعایت کنید. بعد از انجام کلیهٔ مراحل به منظور دریافت ویزای فوری اسلوونی مجوزی تحت عنوان " کارت اقامت یکی از اعضای خانواده شهروندان اسلوونیایی" دریافت می‌ کنید که این مجوز به شما این اختیار را می‌ دهد که در اسلوونی اقامت کنید، کار کنید و به مدت 90 روز وارد کشورهای شینگن شوید.

اخذ ویزای ازدواج اسلوونی

اخذ ویزای توریستی اسلوونی

همانطور که از اسم این ویزا مشخص است برای کسانی قابل استفاده است که هدفشان گردشگری در مکان مقصد باشد.

اگر اسلوونی را مکانی برای گردشگری انتخاب کردید باید از طریق ویزای توریستی اسلوونی اقدام کنید. ویزای اسلوونی به شما این امکان را می‌ دهد که از جاذبه‌ های دیدنی بسیاری از کشورهای دیگر که عضو اتحادیهٔ شینگن هستند هم دیدن کنید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی اسلوونی مانند سایر مدارکی است که در زیر در مورد آن ها صحبت می کنیم. حضور متقاضی در سفارت اسلوونی همراه تمام مدارک الزامی است اما وقت مصاحبه به صورت تلفنی اعلام می شود.

اخذ ویزای توریستی اسلوونی

ویزا اسلوونی از نظر دفعات ورود به کشور

ویزاها از نظر دفعات اجازه ورود به کشور متفاوت هستند که ما در اینجا قصد داریم انواع این ویزاها را به شما معرفی کنیم تا برای تهیه ویزای اسلوونی به مشکل بر نخورید.

 ویزای یکبار ورود یا سینگل

این نوع ویزا بعد از یک بار ورود و خروج از کشور به طور اتوماتیک غیرقابل اعتبار می‌ شود. حتی اگر از نظر مدت هنوز اعتبار داشته باشد غیرقابل استفاده می‌ باشد.

 ویزای دوبار ورود یا دابل

این نوع ویزا به شما اجازه می‌ دهد در مدتی که ویزای شما اعتبار دارد دو بار وارد کشور مورد نظر شوید.

 ویزای چند بار ورود یا مولتیپل

این نوع ویزا مانند ویزای دابل است با این تفاوت که در مدت زمانی که اعتبار دارد شما می‌ توانید چندین بار به کشور مقصد ورود و خروج کنید.

 ویزای صفر بار ورود

این نوع ویزا تحت عنوان ویزای ترانزیت فرودگاهی است. بعضی از کشورها حتی برای تعویض هواپیما در فرودگاه آن کشور هم درخواست ویزا می‌ کنند. با این نوع ویزا شما حق خارج شدن از فرودگان حتی برای چند دقیه را هم ندارید. در واقع این ویزا برای خارج شدن از هواپیما، رفتن به سالن ترانزیت و سوار شدن به هواپیمای مقصد است. بیشتر کشورهای اروپایی همچین قانونی برای دارندگان پاسپورت ایرانی دارند.

ویزا اسلوونی از نظر دفعات ورود به کشور

ویزای اسلوونی بر مبنای روابط بین کشورها

حرکت آزاد

در این نوع تفاوتی بین شهروندان دو کشور نیست و شهروند در کشور مبدأ می‌ تواند در کشور مقصد کار کند یا تحصیل کند و یا فقط آن جا اقامت کند. مانند کشورهای عربی خلیج فارس و یا اتحادیهٔ اروپا.

لغو روادید (بدون ویزا)

در این نوع ویزا اگر شخص بخواهد برای سفر و یا دیدار بستگان و دوستان خود به کشور دیگر وارد شود نیاز به ویزا ندارد اما اگر بخواهد به قصد کار یا تحصیل وارد کشور شود باید اقدام به تهیهٔ ویزا کند.

ویزا در مقصد

این نوع ویزا برای سفر کوتاه مدت است و مسافر در هنگام ورود به مقصد برایش ویزا صادر می‌ شود. تفاوتی که روادید در بدو ورود با لغو روادید دارد این است که کشور مقصد می‌ تواند حق ویزا ندادن را برای خود محفوظ نگه دارد.

ویزا از مبدأ

در این نوع از روادید کسی که قصد سفر به کشور دیگری را دارد باید به نمایندگی‌ های کشور مقصد درخواست روادید بدهد. البته این نوع روادید فرآیند پیچیده و سختی دارد و احتمال اینکه موفق به دریافت ویزا نشوید زیاد است. زیرا شخص در این حالت حتماً باید بسته به نوع ویزایی که می‌ خواهد بگیرد مدارک مرتبط با آن را ترجیحاً به صورت ترجمه شده تحویل دهد که این خود هزینهٔ زیادی را شامل می‌ شود.

سفر ممنوع

در این حالت کشور مبدأ یا مقصد سفر به کشورهای همدیگر را ممنوع می‌ کنند که دلایل این اقدام معمولاً سیاسی و امنیتی است. یک نمونه از این حالت شهروندان ایرانی است که حق سفر به اسرائیل را ندارند.

ویزای اسلوونی بر مبنای روابط بین کشورها

تمدید ویزای اسلوونی

در صورتی که بیش از زمان تعیین شده در ویزای اسلوونی در کشور اسلوونی بمانید اقامت شما غیر مجاز تلقی شده و مشمول جریمه خواهید شد. در زمان تهیه ویزای کشور اسلوونی به مدت زمان اقامت توجه کنید.

زمانی که شما در سفر هستید و تمایل دارید که بیشتر در آنجا بمانید می‌ توانید ویزای خود را تمدید کنید. البته تمدید ویزا همیشه آسان نیست. برای بعضی کشورها کار ساده‌ ای است اما برای تعدادی از کشورها که دارای قوانین سخت هستند این کار هم سخت است و شما باید ماموران پلیس و مرزبانان کشور را قانع کنید.

تمدید ویزای اسلوونی

البته به این نکته هم توجه شود که در صورتی که شما ویزای خود را تمدید کنید دفعهٔ بعد برای دریافت ویزای آن کشور با سختگیری بیشتری مواجه می‌ شوید. اگر بیشتر از مدت مجاز در یک کشور بمانید در هنگام خروج از آن کشور باید در ازای روزهایی که بیشتر ماندید جریمه پرداخت کنید و احتمالاً تا یک مدت زمان مشخص اجازهٔ سفر به آن کشور را نخواهید داشت. در هنگام تهیه ویزای اسلوونی به زمان تعیین شده جهت اقامت هم توجه کنید بعضی ویزاها ممکن است تا دو ماه هم اعتبار داشته باشند اما بیشتر از 15 روز اقامت در کشور مورد نظر مجاز نباشد در این صورت باید اقدام به تمدید ویزای خود کنید.