امروزه نبود یک راهنمای جامع و کامل جهت راهنمایی و استفاده ی افرادی که نیازمند دریافت ویزای آلمان می باشند، مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است. کمبود اطلاعات درباره ی نوع ویزاهایی که برای سفر به کشور آلمان صادر می گردد، هزینه ها، مدارک مورد نیاز جهت صدور ویزا، مراحل اداری دریافت ویزای فوری آلمان و ... از جمله مشکلاتی است که اکثر افراد با آنها مواجه می شوند. در اینجا ضمن معرفی انواع گوناگون ویزاهای آلمان سعی می شود یک راهنمای مناسب جهت استفاده ی مسافران کشور آلمان در دسترس آنان قرار گیرد.

سفارت آلمان در ایران

برای دریافت وقت سفارت آلمان باید به خیابان فردوسی تهران و پلاک 320 تا 324 در روزهای یکشنبه تا پنج شنبه و در ساعات اداری مراجعه کرد. شماره تلفن جهت برقراری ارتباط با سفارت آلمان 3999000 می باشد. باجه های کنسولگری معمولاً پروسه ی دریافت مدارک مورد نیاز ویزای آلمان و تخصیص وقت مصاحبه را در ساعات هفت تا چهارده و سی دقیقه انجام می دهند. صندوق پستی سفارت آلمان جهت ارسال نامه (حتماً باید به زبان آلمانی یا انگلیسی نوشته شده باشد) 179-11365 می باشد. بهتر است قبل از مراجعه به این مرکز، قوانین صدور ویزای تضمینی آلمان که در سایت این کنسولگری موجود است به دقت مطالعه گردد.

سفارت آلمان در ایران

ویزای آلمان

به طور معمول مسئولین کشورها جهت ورود افراد یا اتباع خارجی به خاک کشورشان یک اجازه نامه یا روادید که ویزا نیز نامیده می شود صادر می کنند. کشور صنعتی قاره ی سبز نیز با صدور ویزای آلمان، اجازه ی ورود افراد غیر تابعه ی آلمانی به این کشور را جهت سفر و انجام امورات مختلف صادر می کند. با توجه به روابط سیاسی کشور ایران و کشور آلمان و قوانینی که مجلس کشور جمهوری فدرال آلمان تصویب کرده است، ایرانیان قبل از سفر به این کشور اروپایی نیاز دارند با طی کردن یک پروسه به دریافت ویزا و اجازه نامه ی ورود به این کشور اقدام کنند. ویزای این کشور برای هر فرد غیرتابعه ی این کشور، مخصوص شخص او یا بصورت گروهی و برای انجام یک فعالیت تعریف شده به مانند سفر توریستی تفریحی، تحصیل، کار و فعالیت های اقتصادی تجاری، انجام معاینات پزشکی و جراحی، ازدواج و ... صادر می شود. البته باید خاطر نشان کرد، کشور آلمان انواع مختلفی از ویزاهای بین المللی به مانند شینگن را نیز قبول می کند و در واقع دارندگان این نوع ویزا می توانند از کشور ژرمن ها بازدید کنند.

ویزای آلمان

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای آلمان

جهت درخواست ویزای آلمان، قبل از مراجعه ی حضوری لیست مدارک مورد نیاز انجام مصاحبه را باید به دقت چک کرد تا نقصی در مدارک نباشد. صدور روادید آلمان به طور میانگین سه ماه زمان می برد، لذا درخواست باید با در نظر داشتن این موضوع در سایت ثبت گردد. مدارک شناسایی، عکس (سه عدد پرسنلی با سایز 6 در 4 و جدید گرفته شده باشد)، اطلاعات تماس دقیق از جمله محل زندگی و محل کار، دعوت نامه سفر به آلمان، هزینه ی صدور روادید به صورت نقدی، مدارک نشان دهنده ی وضعیت و موقعیت شغلی و درآمد فرد متقاضی یا چک لیست حساب بانکی از جمله مشترکات مورد نیاز ویزای کشور آلمان است. سه مورد مدرک مورد نیاز مهم دیگر جهت صدور روادید آلمان شامل بلیط رفت و برگشت، آدرس و مدارک هتل محل سکونت رزرو شده و بیمه ی مسافرتی متقاضی می باشد.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای آلمان

ترجمه مدارک جهت اخذ ویزای آلمان

زبان رسمی مورد قبول جهت صدور ویزا، زبان آلمانی است اما مارک ترجمه شده به زبان انگلیسی نیز توسط مسئولین کنسولگری مورد قبول قرار می گیرد. به طور کلی هر نوع مدرکی که جهت انجام مصاحبه مورد نیاز است باید توسط یک دفتر خانه ی متخصص ترجمه به زبان آلمانی ترجمه گردد. لذا تنها، مدارک دارای مهر معتبر دفترخانه ی ترجمه رسمی از فرد متقاضی جهت ویزای آلمان تحویل گرفته می شود.

مراحل دریافت ویزای آلمان

بخش اصلی و ابتدایی ترین مرحله دریافت ویزای کشورهای مختلف و از جمله ویزای تضمینی آلمان تعیین وقت جهت انجام مصاحبه در سفارت است. سفارت آلمان جهت سرعت بخشیدن به فعالیت صدور روادید، پروسه تعیین وقت مصاحبه را بصورت آنلاین ارائه کرده است. در واقع گام اولیه ی فردی که می خواهد جهت صدور ویزای کشور آلمان اقدام کند، مراجعه به سایت سفارتت جمهوری فدرال آلمان می باشد. از جمله امکانات جدیدی که در این سایت گنجانده شده است، انتخاب زبان فارسی می باشد. پس از ورود به سایت تعیین وقت مصاحبه جهت صدور ویزای فوری آلمان، لازم است فرد به آپلود اطلاعات مورد نیاز جهت تعیین وقت اقدام کند. باید توجه کرد که اطلاعات وارد شده به یکی از دو زبان آلمانی یا انگلیسی مورد قبول می باشد. دریافت ایمیل اولیه با مضمون رسیدن اطلاعات تقریباً چند دقیقه طول می کشد. در ایمیل دوم که تقریباً دو هفته برای دریافت آن باید صبر کرد، زمان تعیین شده جهت مصاحبه برای فرد ارسال می گردد.

وقت سفارت آلمان جهت اخذ ویزای آلمان

باید دقت داشت که مراجعه حضوری فرد متقاضی در سفارت الزامی است. تهیه ی بانک اثر انگشت از فرد متقاضی یکی از مهمترین دلایل کنسولگری آلمان جهت این قانون می باشد. آلمان ها در کل دنیا به عنوان انسان هایی دارای نظم و قانون شناخته می شوند و زندگی ماشینی آنها زبانزد است. لذا در هنگام مصاحبه ی ویزای آلمان، ضمن به همراه داشتن مدارک مورد نیاز و عدم نقص آنها باید به موقع و سر زمان مقرر فرد مراجعه کند. این زمان قابل تمدید نیست و تنها فردی که حدود 59 ماه قبل از درخواست ویزای آلمان مراحل دریافت اثر انگشت را انجام داده است می تواند یک وکیل جهت انجام مصاحبه معرفی کند. صداقت در بیان ، هدف از گرفتن ویزای کشور آلمان و ارائه ی مدارک واقعی به همراه دعوتنامه ی سفر به آلمان راه هایی است که به فرآیند صدور روادید آلمان سرعت می بخشد.

وقت سفارت آلمان جهت اخذ ویزای آلمانانواع ویزای آلمان

برای دسته بندی انواع ویزاهای کشورها و از جمله ویزاهای آلمان در تعاریف مختلف معیار های یکسانی وجود ندارد. گروهی ویزاها را بر اساس محدوده بازه ی زمانی معتبری که فرد غیرتابعه می تواند در یک کشور حضور داشته باشد (ترانزیتی، کوتاه مدت و بلند مدت)، ویزاهای را در گروه های مختلفی نام گذاری می کنند. در تعاریفی دیگر وابسته به هدف سفر (تحصیل، بازدید، گردشگری، کار و.. ) و تعداد ورود و خروج (سینگل، دابل و مولتیپل) یک فرد، ویزاها را نام گذاری می کنند. هر یک از این دسته بندی های ویزا ریز جزئیات خاصی دارد که در ادامه درباره ی آنها بیشتر صحبت خواهد شد. نکته ی مهمی که در این میان باید به آن اشاره کرد، بحث اقامت دائم و یا در واقع مهاجرت به آلمان است. به عبارت دیگر زمانی که یک فرد اقدام به دریافت ویزای تضمینی آلمان می کند، در واقع اجازه خواهد داشت برای مدت معلومی به طور مثال سه ماه در این کشور حضور داشته باشد و اهداف خود را در این کشور دنبال کند و این مسئله را نباید با بحث اقامت و مهاجرت که روند دیگری دارد اشتباه گرفت. به عبارت دیگر پروسه اخذ ویزای آلمان با وجود مشترکاتی که با فرآیند دریافت اقامت آلمان دارد یکی نیستند.

انواع ویزای آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

کشور آلمان یکی از برترین کشورهای دنیا در زمینه های مختلفی علمی و مهندسی می باشد. هر ساله دانشجوهای ایرانی که در رشته های مختلف تحصیل می کنند، جهت ادامه تحصیل درخواست صدور ویزای تحصیلی را در سامانه ثبت می کنند. علاقه مندان به ادامه تحصیل در رشته های مهندسی مکانیک، خودرو، برق, عمران، معماری و ... در آلمان برای ادامه تحصیل در دانشگاه های برلین و مونیخ بیشترین درخواست این نوع ویزا را دارند. دانشجویان علوم پایه مخصوصاً فیزیک و اپتیک نیز ویزای تحصیلی را برای ادامه علم آموزی در موسسه ی ماکس پلانک آمان ثبت می کنند. مهمترین گام درخواست ویزای تحصیلی آلمان در دست داشتن پذیرش از دانشگاه های این کشور در هنگام مصاحبه است. پشتیبان مالی و ارائه سند و مدرکی که نشان دهنده ی توان مالی دانشجوی متقاضی ویزای تحصیلی آلمان است از جمله مدارک مهم مورد نیاز جهت صدور بی دردسر این نوع ویزا می باشد.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

اخذ ویزای کاری آلمان

کشور آلمان بنا بر آمارهای جهانی با رشدی تقریباً منفی رو به رو است. لذا جهت تأمین نیروی کار مسئولین این کشور علاقه مند به جذب افرادی غیر تابعه ی آلمان می باشند. صدور ویزای کاری آلمان نیز برای محقق شدن این هدف صادر می گردد. موج رو به رشد مهاجرت های غیر قانونی به آلمان توسط ساکنان خاورمیانه، این پروسه را با حساسیت هایی مواجه کرده است. لذا ارائه یک سند محکم و معتبر از ناحیه ی یک کارفرمای ساکن در آلمان جهت صدور ویزای کاری آلمان لازم و ضروری است. در این سند کارفرما باید تمامی ضمانت های لازم در مورد متقاضی ویزای کاری آلمان را تضمین نماید.

اخذ ویزای کاری آلمان

اخذ ویزای پزشکی آلمان

وجود متخصصین توانمند پزشکی در آلمان، بیمارستان های مجهز و مخصوص درمان بیماری های خاص به همراه آزمایشگاه های پیشرفته ی مرتبط با تشخیص و درمان سرطان، هر ساله هزاران نفر را ترغیب می کند جهت انجام امور پزشکی درخواست صدور ویزای پزشکی آلمان را در سامانه ثبت کنند. جهت تسریع صدور ویزای پزشکی آلمان قانونی تصویب شده است که می توان از طریق آن پنج روزه ویزا را دریافت کرد. ارائه مدارک پزشکی ترجمه شده بیمار و نامه ی پذیرش مرکز مستقر در آلمان جهت صدور ویزای پزشکی از ملزومات این نوع ویزا می باشد.

اخذ ویزای پزشکی آلمان

اخذ ویزای ازدواج آلمان

تنها می توان با درخواست صدور ویزای ازدواج آلمان به این کشور سفر کرد و با فرد مورد علاقه ازدواج نمود. در واقع یک تبعه ی غیر آلمانی نمی تواند با یک ویزای به طور مثال توریستی به کشور آلمان سفر کند و بصورت قانونی در آنجا ازدواج نماید. ارائه سندهای مرتبط با رابطه ی واقعی فرد متقاضی ویزای ازدواج آلمان با فردی که در این کشور ساکن است از مهمترین جزئیات این نوع درخواست می باشد. مدرک نشان دهنده ی توانایی مالی فرد درخواست کننده ویزای ازدواج آلمان از جمله باید های دیگر این نوع ویزا است.

اخذ ویزای ازدواج آلمان

اخذ ویزای توریستی آلمان

کشور آلمان علاوه بر جاذبه های توریستی مختلفی که دارد و هر ساله مردم جهان برای بازدید از جاذبه های تاریخی طبیعی این کشور با تور آلمان درخواست صدور ویزای توریستی دارند، یک برگزار کننده ی اصلی انواع نمایشگاه های مختلف است. جهت صدور ویزای توریستی آلمان مدارک معمولی مورد نیاز جهت صدور ویزای این کشور کفایت می کند. اگر هدف فرد متقاضی از سفر توریستی به آلمان و صدور ویزای توریستی این کشور بازدید از نمایشگاه یا فعالیت های اقتصادی و تجاری است باید سندهای مربوطه با این اهداف را نیز به همراه داشته باشد. اگر ویزای توریستی آلمان به منظور دیدار با یک دانشجوی غیر تابعه ی آلمانی ساکن این کشور باشد، لازم است مدارک کامل شناسایی خانواده، محل اقامت و هزینه ی زندگی در آلمان تمامی افراد ارائه شود.

اخذ ویزای توریستی آلمان

ویزای آلمان از لحاظ تعداد دفعات ورود و خروج افراد

مسئولین سفارت جمهوری فدرال آلمان طبق قوانین مصوب این کشور بر اساس تعداد مراجعات افراد و ورود به خاک آلمان، ویزای زیرو یا صفر بار ورود، ویزای سینگل آلمان، ویزای دابل و مولتیپل ورود به آلمان را صادر می کنند. با توجه به مقوله تعداد دفعه ی مجاز ورود افراد به خاک کشور آلمان هر یک از این ویزاها مشخص می کنند که فرد دارای ویزای زیرو آلمان نمی تواند از محدوده ی فرودگاه ها یا ایستگاه های قطار بین المللی این کشور خارج گردد. با داشتن ویزای سینگل آلمان فرد می تواند فقط یک بار به کشور ژرمن ها ورود کند و به همین صورت ویزاهای دابل و مولتیپل آلمان قابل تفسیر است. این دسته بندی خود به نوعی انواع گوناگون ویزای آلمان که وابسته به مدت اقامت در این کشور است را نیز پوشش می دهد. به طور طبیعی کسی که قصد اقامت طولانی در کشور آلمان دارد یا یک تاجر و فعال اقتصادی می باشد و دوست ندارد از لحاظ رفت و آمد به این کشور دچار مشکل گردد، بهتر است درخواست ویزای مولتیپل این کشور را ارائه دهد.

ویزای آلمان از لحاظ تعداد دفعات ورود و خروج افراد

ویزای فوری آلمان

تنها یک راه برای افزایش سرعت صدور ویزای فوری آلمان و کاهش زمان انتظار وجود دارد. آپلود مدارک مورد نیاز ترجمه شده و بدون نقص، حضور به موقع در زمان مصاحبه و صداقت در هنگام صحبت با مسئولین کنسولگری این کشور. روش های دیگر تبلیغ شده در مورد کاهش بازه ی زمانی لازم جهت اخذ فوری ویزای آلمان که توسط افراد سودجو و سایت های اینترنتی ارائه می گردد، راه های کلاهبرداری و غیرواقعی است.

ویزای فوری آلمان

هزینه و مدت زمان لازم جهت اخذ ویزای آلمان

همانگونه که قبلاً بیان شد برای سفر بی دردسر و سر موقع به کشور آلمان لازم است حداقل سه ماه قبل از سفر درخواست ویزای تضمینی آلمان در سامانه ی این کنسولگری ثبت گردد. بسته به نوع ویزاهایی که کنسولگری آلمان صادر می کند، هزینه به صورت نقدی و به یورو دریافت می گردد. لیست قیمت روادید آلمان برای ویزای ترانزیت از نوع A افراد زیر شش سال رایگان، بین شش تا دوازده سال سی و پنج یورو و برای افراد بالای دوازده سال شصت یورو می باشد. اگر قصد درخواست ویزای کوتاه مدت و شینگن آلمان دارید باید برای افراد با سنین مختلف هزینه به اندازه ی ویزای ترانزیتی نوع A می باشد. برای درخواست ویزاهای بلند مدت کشور آلمان نیز لازم است برای افراد زیر هجده سال مبلغ سی یورو و بالای هجده سال مبلغ شصت یورو پرداخت گردد.

هزینه و مدت زمان لازم جهت اخذ ویزای آلمان

تمدید ویزای آلمان

اگر قصد سفر به آلمان دارید باید بدانید که ویزاهای این کشور به استثنای نوع بلند مدت، به طور معمول سه ماه به فرد اجازه ی حضور در این کشور را می دهد. چنانچه قصد دارید مدت بیشتری از زمان اعتبار ویزای آلمان در کشور آلمان بمانید، لازم است ویزا تمدید گردد. فرآیند و پروسه تمدید ویزا به سادگی انجام می شود و تنها کافی است با ارائه ی مدارک مورد نیاز جهت توجیه ماندن فرد در آلمان، مسئولین کنسولگری این کشور را قانع کرد. مدارک مورد نیاز و گام های تمدید هر یک از ویزاهای آلمان نیز به جز درخواست اولیه که باید بیان شود به منظور تمدید ویزا مدارک آپلود می گردد و هزینه ی تمدید ویزا، همانند مرحله ی صدور ویزا می باشد.

تمدید ویزای آلمان

بلو کارت آلمان

نکته ی پایانی این مقاله درباره ی بلو کارت آلمان است. بلو کارت دارای مفهومی تقریباً مشابه با گرین کارت آمریکاست. یعنی یک فرد متخصص می تواند با ارائه ی اسناد و مدارک کاری خود مسئولین کنسولگری آلمان را مجاب کند که توانایی کار موقت تحت عنوان بلوکارت این کشور را داشته باشد. شرایط درخواست بلوکارت آلمان در مقالات گوناگونی بیان شده است. داشتن توانایی صحبت به زبان آلمانی و موافقت نامه ی سازمان کار این کشور از ملزومات این نوع کارت می باشد. ارائه ی درخواست اقامت دائم در آلمان از مزیت های داشتن بلوکارت است که فرد پس از گذراندن دوره ی اعتبار ویزای آلمان و اثبات توانایی های خود می تواند آن را ارائه دهد.