مخلوط چای سبز و به لیمو نیوشا

زمان دم کشیدن مخلوط چای سبز و به لیمو نیوشا :
۱۰ دقیقه در یک لیوان آب جوش سر پوشیده.
پس از این زمان تی بگ آبگیری شده و خارج شود.

معرفی اجمالی مخلوط چای سبز و به لیمو نیوشا :
به لیمو یک گیاه دارویی معطر است که بوی خوشایند لیمو را دارد و متعلق به تیره شاه پسند است. رنگ برگ گیاه به لیمو سبز مات است، طعم این گیاه معطر تند و کمی تلخ است. در ایران این گیاه در استان های شمالی و باغ ها کشت می شود. مخلوط چای سبز و به لیمو نیوشا به طرز شگفت آوری آرامبخش و تسکین دهنده اعصاب است. در طب سنتی مخلوط چای سبز و به لیمو نیوشا با خواصی چون برطرف کننده تپش قلب، آرام بخش، خواب آور، ضدتشنج، ادرارآور، رفع کننده سرگیجه، تقویت کننده معده، ضد آسم و تحکیم کننده حافظه یاد می شود.
مخلوط چای سبز و به لیمو نیوشا که به آن چای آرامش نیز می گویند از بهترین و مفیدترین نوشیدنی ها برای انسان است. اسانس این گیاه هم در صنایع غذایی و تهیه انواع عطر و ادکلن بسیار پرکاربرد است. امروزه به لیمو از جمله گیاهانی است که در باغ های آروماتیک کشورهای اروپایی به وفور کشت می شود.
نوشیدنی که به نام “شربت به لیمو” معروف است، ترکیبی است از آب میوه لیمو، آب میوه به، شکر و موادی دیگر که در زبان مردم اصطلاحاً “شربت به لیمو” نامیده می شود، ولی در واقع ربطی به گیاه به لیمو ندارد.

تاریخچه به لیمو موجود مخلوط چای سبز و به لیمو نیوشا :
گیاه به لیمو با نام علمی Lippia citriodora از خانواده Verbenaceae ، گیاهی بومی شیلی، پرو و آرژانتین است. این گیاه به سبب خواص دارویی و عطر و طعم مطبوعش به ایران وارد و در مناطقی از کشور توسط شرکتهای تولید کننده ی گیاهان دارویی به‌صورت محدود کشت شد. این گیاه را نخستین بار دریاسالاری فرانسوی در حدود سال ۱۷۶۷ میلادی به اروپا وارد کرد و گیاه شناسی فرانسوی به نام فیلیبرت کامرسون این گیاه را Aloysia triphylla نامید. این گیاه به افتخار ماریا لویزا ترزا دپارما (۱۸۱۹-۱۷۵۱) همسر پادشاه کارلوس چهارم و ملکه ی اسپانیا نام گذاری شد. به همین دلیل این گیاه در اسپانیا به نام یربا لویزا و در پرتغال به نام لوسیا – لیما شناخته می شود. این اسامی نخستین بار در سال ۱۷۸۴ در جلد اول کتاب گیاه شناسی به زبان اسپانیایی چاپ شدند.

کاربرد به لیمو موجود مخلوط چای سبز و به لیمو نیوشا در طب قدیم:
به لیمو به طور سنتی در درمان سوء هاضمه، نفخ، دردهای عصبی سرگیجه و علایم سرماخوردگی استفاده می شود. برگ و سرشاخه ی گلدار این گیاه، محرک، ضد تشنج، پایین آورنده ی درجه ی گرما و تب در بیماریهای گوناگون است. از برگ آن در رفع درد معده، تپش قلب، احساس صداهای مبهم در گوش و حالات عصبی و خستگیهای روحی- روانی استفاده می شود. به لیمو در ردیف بهترین داروها برای تقویت معده، است که بهتر است همیشه به صورت دم کرده مثل چای، مصرف شود.

مواد موثر در مخلوط چای سبز و به لیمو نیوشا :
لیمونن، نرال، ژرانیال، ژرانیل استات، بتاکاروفیلن، آلفاکورکومین، سابینن