تور تهران گردی

شهر تهران به عنوان مرکز استان تهران و پایتخت کشور ایران دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی گوناگونی است. تور تهران گردی از جمله موارد جذاب برای ساکنین تهران می باشد. این شهر دارای فرهنگ و آداب و رسوم مختلفی از سرتاسر ایران است. شهر تهران از زمان حکومت قاجاریه به عنوان پایتخت ایران شناخته شده است و دارای پیشینه تاریخی طولانی است. امروزه با توجه به صنعتی شدن و مدرن شدن شهر ها این شهر نیز طی چند سال گذشته به این سمت حرکت کرده است. در اینجا به تفسیر در مورد مردم و جاذبه های شهر تهران صحبت می کنیم.

موقعیت جغرافیایی شهر تهران

شهر تهران با 730 کیلومتر مربع وسعت جزو شهر های وسیع ایران است. این شهر از شمال به رشته کوه های البرز و از جنوب به دشت های ورامین و شهریار محدود می شود. این شهر دارای ارتفاعی در حدود 2000 متر از سطح دریا می باشد و دارای آب و هوایی متغیر است. شهر تهران توسط رود های پرآبی از جمله رود کرج و رود دربند و رود چیتگر تغذیه می شود و سد های متعددی بر روی این رود ها قرار گرفته است. شهر تهران بر روی گسل های خطرناکی قرار دارد و که در صورت فعالی می تواند خسارات سنگینی را بر جای بگذارد.

موقعیت جغرافیایی شهر تهران

تاریخچه شهر تهران

قبل از سال 1393 قدمت تاریخی شهر تهران در حدود 3 هزار سال تخمین زده شده بود اما در سال 93 در هنگام حفاری به اسکلت انسانی برخورد کردند که قدمت آن به حدود 7 هزار سال پیش بر می گردد که رقمی قابل تامل است. شهر تهران در قدیم حد فاصل بین نواحی بزرگی همچون خراسان، مازندران و قزوین بوده که رفت و آمد های بسیاری از این شهر می شده است. در ابتدا اولین مناطقی که شهر تهران در آن شکل گرفته است منطقه شهر ری کنونی است که کم کم وسعت پیدا کرده و شهر تهران شکل گرفته است. در قدیم گذرگاه تهران محلی برای غرت و چپاول کاروان های عبوری از این منطقه است. در زمان صفویه این موضوع از میان رفت و در زمان نادرشاه شهر تهران به عنوان مرکز مهمی در مذاکرات و گردهمایی های مهم سیاسی شده بود.

معماری شهر تهران

شهر تهران دارای معماری و طراحی مدرنی می باشد. این تغییر از معماری سنتی به معماری مدرن امروزی از زمان ناصرالدین شاه قاجار شروع شده و تا به امروز ادامه دارد. البته استاندارد های ساختمان سازی در خیلی از مناطق شهر تهران رعایت نمی شود که این امر در آینده موجب خسارت های بیشماری برای شهر تهران می شود. شهر تهران با توجه به اهمیتش در چند دهه اخیر دارای کاخ های زیادی است که از جمله آن می توان به کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران و کاخ گلستان اشاره کرد که مقصد مناسبی برای تور ارزان تهران گردی است.

معماری شهر تهران

فرهنگ و آداب و رسوم مردم تهران

در شهر تهران تعداد زیادی از مهاجران را می بینید که در گذشته جهت جستجوی کار و یا تحصیل به تهران مهاجرت کرده و در این شهر ماندگار شده اند. اقوام مختلفی در این شهر یافت می شود از خراسانی و گیلکی تا عرب و آذری زبان. اکثر مردم این شهر به زبان فارسی صحبت می کنند و گویش آن ها تهرانی می باشد. جمعیت شهر تهران در آخرین سرشماری در حدود 8.5 میلیون نفر می باشد که این رقم شامل شهر های اطراف تهران نیست. آذری زبان ها قسمت عمده ای از شهر تهران را به خود اختصاص داده اند. در تور تهران گردی شرایط مختلف شهر تهران را تجربه کنید.

شرایط آب و هوایی شهر تهران

آب و هوای شهر تهران همانطور که گفته شد تاثیر گرفته از کوهستان شمالی و دشت جنوبی این شهر است. در مجموع آب و هوای این شهر معتدل و مرطوب است دارای باد های آرامی از سمت کوه های توچال می باشد. بارش ها در شهر تهران به طور میانگین سالیانه در حدود 230 میلی متر است. در مجموع شهر تهران در تابستان آب و هوایی گرم و خشک دارد و در زمستان دارای آب و هوایی سرد و مرطوب است. مناسب ترین زمان برای تور تهران گردی فصل بهار است.

شرایط آب و هوایی شهر تهران

 بهترین زمان برای تور تهران گردی

 آب و هوای شهر تهران اغلب به سختی قابل پیش بینی می باشد. چون از یک طرف به کوه های البرز و از طرف دیگر به دشت های ورامین متصل است اما اغلب آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. معمولا شهر تهران با توجه به ترافیک شدید و آلودگی بالا شهر مناسبی برای گردشگران نمی باشد اما اغلب در فصل بهار به خصوص در اوایل ماه فرودین به دلیل کاهش جمعیت و بهبود شرایط آلودگی در شهر تهران زمان مناسبی برای تور تهران گردی به این شهر است.

شرایط آلودگی های زیست محیطی تهران

آلودگی از موارد بسیار خطرناک و ناراحت کننده شهر تهران است. این آلودگی شامل هوا، آب، صوت و زباله می شود که هر کدام در گسترش آلودگی در تهران موثر هستند. آلودگی هوای تهران که از جمله کلانشهر های آلوده جهان است بیشتر به دلیل کیفیت پایین خودرو های داخلی و بنزین پالایشگاهی ایران است. شهر تهران جزو آلوده ترین شهر های دنیا از لحاظ آلودگی صوتی است که قسمت اعظمی از آن به دلیل تردد موتور سیکلت ها در معابر است.

از جمله آلودگی های دیگر شهر تهران آلودگی آب و نبود سیستم فاضلاب است که بسیار برای سلامتی افراد خطرناک است. در شبانه روز 11 هزار تن زباله در شهر تهران تولید شده که قسمت اعظمی از این مقدار به درستی دفع نمی شود و باعث آلوده تر شدن محیط می شود. آلودگی از جلوه های زشت تور تهران گردی است.

شرایط آلودگی های زیست محیطی تهران

حمل و نقل درون شهری در تور تهران گردی

تهران دارای 7 خط فعال مترو می باشد که به این تعداد باید 8 خط دیگر اضافه شود. مترو امروزه از جمله اصلی ترین نیاز های شهری به اندازه تهران می باشد. همچنین خطوط اتوبوسرانی مختلف در راستای حمل و نقل درون شهری شهر تهران عمل می کند. خطوط اتوبوسرانی شامل اتوبوس های تندرو و عادی می باشد. گسترش مترو و اتوبوسرانی از جمله مهم ترین برنامه های بلند مدت شهر تهران است. حمل نقل عمومی از جمله وسایل مناسب برای تور تهران گردی است.

فرودگاه های شهر تهران

شهر تهران دارای دو فرودگاه پر تردد می باشد. فرودگاه مهرآباد که برای پرواز های داخلی و پرواز های مربوط به حج می باشد اما فرودگاه امام برای پرواز های خارجی می باشد و فاصله نسبتا زیادی با شهر تهران دارد. علاوه بر فرودگاه تهران دارای ایستگاه راه آهن بزرگی است که علاوه بر مقاصد داخلی دارای قطار به مقصد اروپا نیز می باشد. همچنین پایانه های اتوبوسرانی زیادی در خروجی های شهر تهران برای حمل و نقل مسافر وجود دارد.

فرودگاه های شهر تهران

جاذبه های دیدنی و تاریخی تور تهران گردی

تهران از جمله شهر های تاریخی و با قدمت ایران است. جاذبه های این شهر بیشتر مربوط به زمان دوره قاجاریه می باشد که مرکز حکومت بوده و همچنین دوره پهلوی که آثار مخصوص خود را دارد. در اینجا به تعدادی از این جاذبه ها و توضیحات مختصر از آن ها اشاره می کنیم تا در تور تهران گردی خود از آن ها دیدن کنید.

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران دارای مراکز هنری بسیاری می باشد که از جمله آن می توان به سینما، سالن تئاتر و تالار های معروف جهت اجرای کنسرت و نمایش نام برد. تالار وحدت از جمله مجهزترین و بزرگترین تالار های ایران بوده و سالانه تعداد زیادی کنسرت و مراسم در این تالار برگزار می گردد که بازدید از آن ها مناسب تور تهران گردی است. دیوارنگاری از دیگر هنر های که در شهر تهران رایج است که قسمتی از آن جهت تبلیغات و قسمت دیگری جهت زیباسازی شهر استفاده می گردد. شهر تهران با توجه به موقعیت و آب و هوای خاص خود دارای مناطق گردشگری طبیعی بسیاری است. در اینجا با توجه به زمان محدود تور توریستی تهران گردی به تعدادی از این اماکن گردشگری طبیعی اشاره شده است.

شهر تهران دارای موزه ها و فرهنگسرا های بسیاری است. این شهر دارای 30 موزه بوده که آثار قدیمی و باستانی ایران را به نمایش گذاشته اند. از جمله این موزه ها می توان به موزه مردم شناسی، موزه ملی، موزه هنر های معاصر و کاخ موزه سعدآباد و نیاوران می باشد. از جمله بهترین مقاصد برای تور تهران گردی می باشد. شهر تهران دارای فرهنگسرا های مجهز و بزرگی است. تهران دارای 71 فرهنگسرا بوده که از جمله معروف ترین آن ها فرهنگ سرای نیاوران و بهمن می باشد. این مراکز در جهت ارتقای فرهنگ و آموزش جوانان و ساکنان مناطق مختلف تهران ارائه خدمت می کنند.

عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه از جمله آثار باستانی مربوط به دوران قاجاریه بوده و در اواخر قرن 13 ام قمری و توسط سراج الملک بنا شده است. اما در واقع سازنده و معمار این بنا فرد دیگری است، معمار بنا شعبان معمار باشی است و ناظر این اثر سراج الملک بوده است. عمارت مسعودیه از جمله بنا هایی است که اتفاقات سیاسی بسیاری را در اطراف خود دیده است از جمله به رگبار بسته شدن این عمارت به بهانه های سیاسی می باشد. این عمارت دارای چندین اتاق بوده که هر یک محل نگه داری اشیا و آثار باستانی دوره خاصی می باشد. اولین موزه در ایران به روایتی در این عمارت برپا شده است که در تور ارزان تهران گردی خود توصیه می شود از آن دیدن کنید.

عمارت مسعودیه تهران

بام تهران

از جمله جاذبه های زیبا در تور تهران گردی بام تهران است. بام تهران از جمله مناطق جذاب و پر گردشگر تهران است. این شهرک در منطقه سعادت آباد و در مرتفع ترن کوه این منطقه ساخته شده است. این منطقه با توجه به آب و هوای خوب و ارتفاع مناسب می تواند دید مناسبی را از شهر تهران در شب و روز به گردشگران بدهد. این شهرک شامل مناطق تفریحی و توریستی فراوانی است که از جمله آن بوستان، هتل های مجلل و مراکز خرید مدرن می باشد.

بام تهران

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی از جمله مناطق گردشگری بسیار جذاب در تور تهران گردی است که در منطقه الهیه تهران واقع شده است و مربوط به دوره پهلوی است. این بنا در چند سال اخیر چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته که علاوه بر نمایش آثار هنری و قدیمی فضایی سرشار از آرامش و زیبا را به وجود آورده است.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ فردوس در تور تهران گردی

یکی دیگر از باغ های معروف و قدیمی شهر تهران که در منطقه شمیران واقع شده است. باغ فردوس دارای معماری و طراحی بسیار خاص و منحصر به فرد است که در دوره قاجاریه بنا نهاده شده است. مجموعه باغ فردوس به عنوان مرکزی فرهنگی و هنری شناخته می شود. این باغ را به عنوان مقصدی برای تور تفریحی تهران گردی بازدید کنید.

باغ فردوس تور تهران گردی

باغ پرندگان در تور تهران گردی

باغ پرندگان تهران از جمله بزرگترین محل نگهداری انواع پرندگان می باشد. این باغ در منطقه لویزان تهران واقع شده است و محلی مناسب برای تفریح و گردش برای گردشگران است.

باغ پرندگان تور تهران گردی

برج میلاد تهران

یکی از اصلی ترین نماد های امروزی تهران برج میلاد است. این برج در منطقه شمال غربی شهر تهران واقع شده است و 435 متر ارتفاع دارد. برج میلاد ششمین برج بلند مخابراتی دنیا بوده و دارای محیطی وسیع که شامل انواع مراکز تفریحی و بیمارستان می باشد.

برج میلاد تهران

دشت لار در تور تهران گردی

دشت لار از جمله دشت های زیبا ایران بوده که در فصل بهار با توجه به شقایق های این دشت زیبایی دو چندان پیدا می کند و مکان مناسبی برای تور تهران گردی است. این دشت دارای دره، دریاچه و چشمه های بسیار زیبایی است که از دل قله دماوند سرچشمه می گیرد. این منطقه محیط مناسبی برای طبیعت گردان و ورزشکاران می باشد. این منطقه خوش آب و هوا دارای سد نیز می باشد که این محیط برای ماهیگیری نیز بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

دشت لار تور تهران گردی

روستای درکه

این روستا از جمله روستاهای قدیمی و شمالی شهر تهران می باشد که محلی برای تفریح و کوهنوردی برای گردشگران می باشد. مسیر کوهپیمایی و پیاده روی درکه در آخر هفته ها معمولا بسیار شلوغ می باشد. مسیر منتهی در انتهای درکه به رشته کوه های البرز می رسد. پیشنهاد می شود تور تهران گردی را برای بازدید از این منطقه را به آخر هفته ها نگذارید.

روستای درکه

بوستان آب و آتش تهران

این پارک از جمله زیباترین فضاهای سبز تهران بوده که پل طبیعت نیز در این بوستان قرار دارد. این بوستان زیبا دارای امکانات تفریحی بسیاری است و محل تجمع اهالی این منطقه در جشن ها و روز های خاص می باشد. از جمله بهترین مقاصد برای تور تهران گردی است.

بوستان آب و آتش تهران

منظقه دارآباد

از جمله مناطق پر بازدید تهران محله دارآباد می باشد و از جمله مکان های زیبا برای طبیعت گردان و کوهنوردان است. دارآباد دارای دره بسیار زیبایی است که در درون آن رودخانه کوچک در جریان است. در حین پیاده روی با تور تهران گردی در انتهای این دره به یک آبشار می رسید که جاذبه این مکان گردشگری را دوچندان می کند.

روستای وردیج

از جمله روستای عجیب و زیبای اطراف شهر تهران است. افسانه ای که در این روستا وجود دارد مبنی بر اینکه در گذشته انسان هایی در این روستا تبدیل به سنگ شده اند. صخره های بزرگ و شبیه انسان احتمال حقیقت داشتن این افسانه را زیاد می کند. این روستا در منطقه شمال غربی تهران قرار دارد و از جمله منحصر به فرد ترین روستاهای کشور است.

روستای وردیج

دانشگاه های تهران

آموزش عالی در شهر تهران از زمان تاسیس مدرسه دارالفنون شروع شد و در زمان حکومت پهلوی به اوج خود رسید. دانشگاه های بسیار معتبری در ایران و در منطقه خاورمیانه در تهران وجود دارد. دانشگاه تهران جزو قدیمی ترین و اصیل ترین دانشگاه های ایران می باشد. از دیگر دانشگاه های معروف شهر تهران می توان به دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، آزاد اسلامی و علم و صنعت اشاره کرد. دانشگاه های علوم پزشکی مختلفی در تهران وجود دارند که معروف ترین آن ها دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران هستند.

بهترین مراکز خرید در تور تهران گردی

از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری بازار ها و مراکز خرید شهر می باشد. شهر تهران به عنوان پایتخت ایران دارای بازار های خرید مجلل و پیشرفته ای است. معروف ترین مراکز خرید شهر تهران برای تور تهران گردی عبارتند از:

مرکز خرید تیراژه

از جمله مراکز خرید بزرگ و مجلل تهران است. این مرکز خرید در سه طبقه تعبیه شده است که طبقه آخر آن یک شهربازی مجهز است. این مرکز خرید شامل رستوران و کافی شاپ بوده و انواع برند های خارجی و داخلی در این بازار یافت می شود.

مرکز خرید سام سنتر

از جمله مراکز خرید مجلل و مدرن است که در خیابان فرشته تهران واقع شده است. این بازار برای افرادی که به دنبال برند هستند بسیار مناسب می باشد.

مرکز خرید پالادیوم

از دیگر مراکز خرید مجلل تهران است. این مرکز خرید در منطقه زعفرانیه تهران قرار گرفته و دارای انواع امکانات تفریحی می باشد.

مرکز خرید پالادیوم

مرکز خرید کوروش

از بازار های مجلل تهران است که دارای انواع رستوران کافی شاپ و پارکینگ است.

بهترین رستوران های تور تهران گردی

شهر تهران دارای رستوران ها و غذا های مختلفی است. رستوران های سنتی ایرانی از جمله رستوران های پرطرفدار شهر تهران است. فست فودها و انواع غذا های غربی دارای طرفداران خاص خود می باشد. در مجموع تهران دارای غذا خاص و یا خوراک سنتی نمی باشد و اکثرا همان غذا های محلی نواحی ایران در تهران نیز وجود دارد.